27 de juny
Al límit: la cinematografia de Lars von Trier
Una sèrie de conferències dedicada al 300è aniversari de la SPbSU
27 de juny
Al límit: la cinematografia de Lars von Trier
Una sèrie de conferències dedicada al 300è aniversari de la SPbSU
27 de juny
Horaris:
18.00 – 19.00
Telèfon:
+34 691 15 39 83
Direcció:
Carrer de Josep Anselm Clavé, 31,
08002 Barcelona
INSCRIPCIÓ

Les pel·lícules del conegut director danès Lars von Trier sovint provoquen un gran enrenou i controvèrsia en la indústria cinematogràfica. La seva obra es distingeix per un estil original i un enfocament gens convencional en la filmació. En les seves obres, el director no dubta a abordar temes tabús i qüestions controvertides, trencant les fronteres entre la norma i l’extrem, molestant els crítics i entusiasmant els admiradors.

El 27 de juny a les 18:00 hores la Fundació Cultural ‘CdR a Barcelona’ i la Universitat Estatal de Sant Petersburgo us conviden a la conferència en línia ‘Al límit: la cinematografia de Lars von Trier’, dedicada al director, guionista, productor i operador, guanyador de nombrosos premis internacionals, inclòs el premi principal del Festival de Cinema de Cannes. La conferència serà impartida per la candidata en ciències filològiques Nina Shcherbak.

L'obra de Lars von Trier sovint és una provocació o un joc més enllà dels límits; els seus treballs cinematogràfics són gairebé impossibles d'explicar sense recórrer al mecanisme del psicoanàlisi. Per intentar trobar una característica distintiva en l'estètica de les seves pel·lícules, és útil recórrer a la filosofia de Gilles Deleuze amb els seus conceptes de “rizoma”, “repetició” i “esquizoanàlisi”.

“Trencant les ones” desfà l'esquema habitual del comportament ètic, demostrant l'amor veritable a través de la separació dels cònjuges. Aquesta transgressió de la conducta habitual, que en la vida real sovint acaba en tragèdia, en termes estètics no és més que una pràctica del “gest”, és a dir, la ruptura de la cadena habitual d'interacció entre l'intèrpret i l'obra.

“Melancolía” és una altra obra mestra de Lars von Trier, en la qual la música de Wagner, la idea de l'antiutopia i la ruptura dels esquemes causals habituals permeten crear una obra enlluernant, destacant de manera no convencional la força femenina com més poderosa i forta que la masculina.

“Dogville” i “La casa que Jack va construir” són pel·lícules polifacètiques sobre la crueltat, la sexualitat i la violència, que desgranen esquemes de comportament inusuals i del confort psicològic.

Per què les obres de Lars von Trier gaudeixen d'una popularitat tan increïble i han rebut nombrosos premis? Com, gràcies a la seva originalitat i enfocament experimental en la cinematografia, les obres d'aquest mestre danès es converteixen en una font d'inspiració per a altres artistes i directors?

La ponent

Nina Shcherbak, graduada en Màster d'Arts a Gran Bretanya, és professora al Departament de Filologia Anglesa i Lingüística Cultural de la Universitat de Sant Petersburg, escriptora i guionista. Shcherbak també és autora de programes científics de televisió, quinze monografies i llibres sobre lingüística, literatulogia, filosofia del llenguatge i literatura anglesa.

La conferència es durà a terme com a part de la celebració del 300è aniversari de la primera universitat a Rússia i es realitzarà en línia, en rus i amb traducció simultània al castellà.

Participació gratuïta amb inscripció prèvia.

27 de juny
INSCRIPCIÓ