L'art victorià va sorgir durant el llarg període de govern de la reina Victòria (1837-1901), la qual cosa li va donar el seu nom característic d'"estil victorià". A principis del segle XX, Gran Bretanya feia més de mig segle que ocupava una posició de lideratge entre els països europeus i era una de les nacions més desenvolupades socialment. El regne no només comptava amb importants recursos materials, sinó també amb oportunitats úniques per al creixement intel·lectual i cultural del seu imperi.
El 7 de octubre a les 18:00 hores la Fundació Cultural ‘CdR a Barcelona’ i la Universitat Estatal de Sant Petersburgo us conviden a la conferència en línia ‘Artistes britàniques de l'època victoriana’, dedicada a les dones del segle XIX que van establir les bases de futures corrents artístiques. La conferència serà impartida per la candidata en ciències filològiques Nina Shcherbak.
Durant la conferència parlarem sobre:
Margaret i Frances MacDonald Mackintosh van ser artistes i dissenyadores escocesos, pertanyents al grup "Escola de Glasgow". El seu estil es caracteritzava per les línies fluïdes, el simbolisme profund i els motius mitològics. Les obres de les germanes sovint incloïen representacions figuratives, formes abstractes i elements ornamentals, combinant la natura amb la fantasia. Les artistes empraven tècniques mixtes, des de la pintura fins al tèxtil i la ceràmica. Els seus treballs estaven plens d'al·legories, misteri i un sentit únic de la bellesa, cosa que les distingia entre les obres d'art de la seva època.
Lucy Madox Brown, filla del renomado artista Ford Madox Brown, a l’igual que el seu pare va treballar dins del moviment prerrafaelista, cosa que es va reflectir en el seu enfocament detallat i simbòlic de la pintura. L’estil de l’artista, la primera exposició individual de la qual va tenir lloc el 1869, es caracteritzava per una meticulosa elaboració dels detalls, colors vibrants i rics, i un enfocament en temes històrics i literaris. Les seves obres sovint presenten figures femenines poderoses i les seves composicions estan plenes de complexa simbologia. A més de la pintura, Lucy també es va dedicar a la il·lustració i a l’art decoratiu.
L'artista britànica Emma Sandys també va estar vinculada al prerafaelisme. Les seves obres es distingien pels colors intensos i l'enfocament en la bellesa de les figures femenines. Sandys solia representar dones amb trets suaus i idealitzats, envoltades de complexos elements decoratius com flors, teixits i atributs simbòlics. La seva pintura combinava motius romàntics i al·legòrics, cosa que conferia als seus quadres una atmosfera de somni i misteri, característica dels prerafaelites.
Durant la nostra pròxima conferència parlarem de les pintures més conegudes i les models més populars que van posar per a les artistes de l'època victoriana, així com del motiu pel qual la percepció de les seves obres al "continent" no sempre va ser unànime.
La ponent
Nina Shcherbak, graduada en Màster d'Arts a Gran Bretanya, és professora al Departament de Filologia Anglesa i Lingüística Cultural de la Universitat de Sant Petersburg, escriptora i guionista. Shcherbak també és autora de programes científics de televisió, quinze monografies i llibres sobre lingüística, literatulogia, filosofia del llenguatge i literatura anglesa.
La conferència es durà a terme com a part de la celebració del 300è aniversari de la primera universitat a Rússia i es realitzarà en línia, en rus i amb traducció simultània al castellà.
Participació gratuïta amb inscripció prèvia.