Estimats amics!
Les vigílies de la primavera, la Fundació Cultural “CdR a Barcelona” juntament amb l'Institut Internacional de Pedagogia Musical S'Art, prepara una obligatòria vetllada musical.
El 9 de març a les 19:30 us convidem a un concert on els joves pianistes -Iñaki Gezala, Ramon Serra, Oriol Masdeu i Alberto Just- que interpretaran obres de Chopin, Liszt, Rachmaninov i Albeniz.
S. Rachmaninov: Moments musicals op.16 nº1 i 2
Oriol Masdeu
J. Brahms: Peces op.119 (1, 2 i 4)
F. Chopin: Nocturn op.27 nº2
Iñaki Guezala
V. Asencio: Alborada
I. Albéniz: Triana
Alberto Just
F. Liszt: Sonata després d'una lectura de Dante
Ramón Serra
Oriol Masdeu Alberich, pianista de Reus. La crítica destaca la sensibilitat i la refinament del seu so. Ha guanyat el segon premi del Concurs Internacional de piano Isaac Albéniz de Camprodón. Actualment finalitza els estudis superiors a l'ESMUC.
Iñaki Guezala, pianista basc d'Hondarribia és guanyador de nombrosos concursos internacionals qui ha actuat com a solista i intèrpret de música de cambra a diferents sales de concert a diverses ciutats espanyoles. El jove artista també ha participat en importants festivals com “Poros International Piano Festival” (Grècia), “Festival Isaac Albéniz” (Camprodón) i “Festival Clasclás” (Pontevedra).
Alberto Just, nascut a València, és un jove pianista que combina la potència sonora amb una sòbria elegància. Ha actuat com a solista a diferents sales d'Espanya, Bèlgica i Grècia. Actualment cursa els estudis a l'Esmuc de Barcelona.
Ramón Serra, nascut a Barcelona, va iniciar els seus estudis musicals als set anys a la seva ciutat natal. Ha actuat a diferents sales d'Espanya, on destaquen l'Auditori de Barcelona, l'Atlàntida de Vic o l'Auditori Sant Josep de Moià pel Cicle de Joves talents de Joventuts Musicals. Paral·lelament, ha ampliat la seva formació rebent classes de pianistes com Boris Berman o Eugen Indjic.
La imatge femenina ha estat present a l'art des de temps remots. Bé com a força inspiradora, bé com a ideal (de bellesa, de bondat, però també de desig i fins i tot de maldat). La fascinació per la dona ha estat una constant a l'impuls creador de l'ésser humà. Aquest concert mostra diverses imatges, vinculades a les obres del programa i a l'experiència existencial dels seus compositors.
És difícil comprendre l'art de Rachmaninov, tan influït per la natura i l'entorn d'Ivanovka, sense la presència de Natalia Aleksándrovna. Recer de delicadesa i dolçor, imprescindible per al procés creatiu del compositor. En una altra dimensió se situa la relació entre Brahms i Clara Schumann. Amor impossible, contingut sota la forma fràgil de l'amistat i la cordialitat professional. Tota l'obra de Brahms gravita al voltant de Clara, especialment les darreres obres, marcades per la intimitat sonora del piano. També Chopin busca George Sand, però aquí l'ideal femení canvia: la intel·ligència i el caràcter són una llampada que de vegades il·lumina i de vegades cega qui l'admira i alhora el tem.
La poesia cristal·lina de Chopin enllaça suaument amb la del compositor valencià Vicente Asencio qui va viure sota l'ombra de Matilde Salvador, la seva esposa, també compositora. Des de la discreció d'aquesta penombra, emergeix una música bella, plena de llum llevantina, blanca com el taronger.
Albéniz descobreix Sevilla de molt jove i queda embruixat per la seva bellesa i per la gràcia de la dona andalusa. Ritme en el gest i brillantor a la mirada. Vol de faldilles al so d'una guitarra, aletejant sota l'embruixot anyil de les estrelles.
Per acabar, arribem a Liszt, que com Dante, acull una dona etèria, redempció i guia, camí idíl·lic que condueix de tornada cap al paradís, a l'inici, a la veritat.
La dona com a amiga, com a mare, càlida recoda de bellesa serena… però també carnal, Lilith indomable, somni inabastable, ideal. La música no defineix, com les paraules, els conceptes, sinó que els suggereix. Potser els sons donin forma a la dona durant aquest concert com no ho farien les paraules, per poder trobar en la seva essència consol i alegria, sensació i sentit.
El concert comença a les 19:30 hores. Us preguem arribar-hi amb uns 10-15 minuts d’antelació.
Entrada lliure amb inscripció prèvia.