Als anys 1960, van arribar al cinema soviètic dones directores. Entre elles hi havia Larisa Shepitko (1938-1979), qui va formar part d'un moviment de cineastes que buscaven replantejar l'experiència de la guerra i reinterpretar la realitat contemporània des d'una nova perspectiva.
El 7 de novembre a les 18:00 hores la Fundació Cultural ‘CdR a Barcelona’ i la Universitat Estatal de Sant Petersburgo us conviden a la conferència en línia “Directores de cinema a l'URSS: Larisa Shepitko”. La conferència serà impartida per Lyubov Bugayeva, professora del Departament d'Història de la Literatura Russa de la Universitat de Sant Petersburg, autora del llibre 'Literature and rite de passage' (2010) i més de 200 articles sobre teoria i història de la literatura i el cinema.
Shepitko creia que el paper del cinema consisteix a dir la veritat. No es pot fer una pel·lícula per diners i el desig de complaure, i en una altra expressar el que realment penses: si et desvies una vegada, no podràs tornar al camí correcte. Com a directora, Larisa Shepitko mai no va trair la seva visió artística.
El seu treball de tesi, “El calor” (1963), sobre la lluita per la supervivència en una granja estatal a Kirguizistan, va ser tot un triomf. Però el veritable èxit va arribar a Shepitko amb la pel·lícula “Les ales” (1966), que tracta sobre una expilot de guerra que no pot trobar el seu lloc a la vida moderna. El llargmetratge no només abordava la tragèdia d'una persona que no encaixa en la realitat que l'envolta, sinó també la qüestió del rol social assignat a la dona en l'espai soviètic.
El 1976, Shepitko va dirigir la pel·lícula “L'ascensió”, basada en la novel·la “Sotnikov” de Vasili Bykov. Aquesta obra és considerada una de les majors pel·lícules antibèl·liques mai creades. “Les ales” i “L'ascensió” exploren, des de diferents perspectives, les tràgiques conseqüències dels conflictes. Tanmateix, els interessos de Shepitko van molt més enllà de les reconstruccions històriques. Els seus darrers films, incloent “El comiat” (1981), el llargmetratge acabat pel seu marit Elem Klimov, són trencaclosques que conviden l'espectador a descobrir els secrets d'aquestes imatges estranyes i vistoses, i a descifrar els significats metafòrics.
La trobada es realitzarà en línia, en rus i amb traducció simultània al castellà.
Participació gratuïta amb inscripció prèvia.