5 de novembre
El poder aterridor d'Aleksei Balabànov. Les tradicions de la literatura clàssica a la pel·lícula "Germà"
Una sèrie de conferències dedicada al 300è aniversari de la SPbSU
5 de novembre
El poder aterridor d'Aleksei Balabànov. Les tradicions de la literatura clàssica a la pel·lícula "Germà"
Una sèrie de conferències dedicada al 300è aniversari de la SPbSU
5 de novembre
Horaris:
18.00 – 19.00
Telèfon:
+34 605 82 82 10
Direcció:
Carrer de Josep Anselm Clavé, 31,
08002 Barcelona
INSCRIPCIÓ

El 5 de novembre a les 18:00 la Fundació Cultural ‘CdR a Barcelona’ i la Universitat Estatal de Sant Petersburgo us conviden a la conferència en línia “El poder aterridor d'Aleksei Balabànov. Les tradicions de la literatura clàssica a la pel·lícula "Germà”, dedicada al director de culte rus Alekséi Balabánov. La conferència serà impartida per Dmitry Baranov, professor del Departament d'Història de la Literatura Russa de la Universitat Estatal de Sant Petersburg.

Parlarem sobre com en l'obra de Balabànov es combinen elements del cinema popular i del cinema intel·lectual. Utilitzant un complex sistema de repeticions a nivell de diàlegs, escenes i situacions, el director construeix un elaborat entramat de motius característic de la literatura clàssica. Es tracta, en primer lloc, de la tradició del text de Sant Petersburg i d'un conjunt de temes i trames que remunten al romanticisme. És possible que Balabànov s'orienti deliberadament cap a Gògol, qui va ser el primer a combinar aquestes línies de la literatura.

La introducció d'un personatge important anomenat Hofmann indica des de quin angle s'ha de veure aquest llargmetratge. Hofmann adverteix el protagonista: la ciutat és una força aterridora. El mateix assenyalen les cançons utilitzades a la pel·lícula, el contingut de les quals està estretament relacionat amb el que succeeix a la pantalla. L'anàlisi motivacional i intertextual permet arribar a les següents conclusions: en "Germà" es duu a terme una transformació de l'argument romàntic.

La pel·lícula es pot entendre com la història d'un jove que arriba a Sant Petersburg, traiu el seu ideal —l'amor per la música— no resistint la temptació del diners i el poder, i per això paga un preu, convertint-se en el seu malvat doble, el germà Víctor. D'aquesta manera, la història, que aparentment està inscrita en una concreta realitat sociohistòrica dels anys 90, es transforma potencialment en una trama atemporal sobre un heroi romàntic confós que canvia els seus ideals al caure en l'enganyós entorn de Sant Petersburg.

Sobre el ponent

Dmitry Baranov és un especialista en la literatura russa de la segona meitat del segle XX i en teoria de la literatura. La seva principal àrea d'interès científic inclou l'estudi de les obres de diversos autors, principalment relacionats amb la tradició postmodernista: Sasha Sokolov, Sergei Dovlatov, Viktor Pelevin, Evgeny Grishkovets, entre d'altres. Una direcció particular de les investigacions del nostre ponent és l'estudi de les possibilitats de projectar els mètodes clàssics d'anàlisi literària en el treball amb material no convencional, com el cinema i la literatura de masses.

La conferència es durà a terme com a part de la celebració del 300è aniversari de la primera universitat a Rússia.

La trobada es realitzarà en línia, en rus i amb traducció simultània al castellà.

Participació gratuïta amb inscripció prèvia.

5 de novembre
INSCRIPCIÓ