El 9 de febrer fa 150 anys des del naixement de Vsevolod Meyerhold, director rus i soviètic que es va convertir en un referent per a moltes generacions d'actors i directors teatrals.
El 20 de febrer a les 18:30 hores us convidem a participar a la conferència en línia “Ganivets sobresurten del seu cor”. L’autora i presentadora Anna Silyunas és crítica de teatre, historiadora d’art i directora de la fundació ‘CdR a Barcelona’.
Deixeble de dos genis, Stanislavski i Nemirovich-Danchenko, Vsevolod Meyerhold posteriorment va formar grans actors com Eisenstein, Okhlopkov, Pyryev, Ilyinsky, Zharov, Babanova, Martinson, Garin, Samoilov, Sverdlin, Straukh, Yutkevich, Kozintsev, Pluchek i Ravensky.
Al teatre al qual el Vsevolod Emilievich va donar el seu nom, l'anomenaven el Mestre, igual que a l'immortal Mestre de Bulgakov, per a qui Meyerhold probablement va servir com a prototip. Sent Mestre, tal com el famós personatge literari, Meyerhold tenia la seva pròpia Margarida. Zinaida Reich, la primera dona de Serguéi Yesenin i mare dels seus dos fills, va conèixer Meyerhold quan, abandonada per Yesenin, treballava com a secretària al secretariat de Krupskaya, companya de vida de Lenin, el ‘líder de la revolució’. Reich era considerablement més jove que el seu futur marit i comprenia tota la complexitat del seu caràcter, però Meyerhold es va enamorar tan apassionadament que immediatament es va divorciar de la seva dona, amb qui havia viscut gairebé trenta anys, i es va casar amb Zinaida. Reich, que no tenia cap experiència teatral, es va convertir en la principal actriu del teatre. Un dia, Vsevolod Emilievich va preguntar a Mariengof: “Creus que Zinaida serà una gran actriu?” Ell va respondre: “I per què no inventora de l'electricitat?” Després d'aquell comentari, a Meyerhold ja no li importava l'opinió de ningú sobre el talent de la seva estimada esposa que al capdavall ell va convertir en una actriu excel·lent.
La gran trajectòria vital i artística de Meyerhold i Reich va comptar tant amb èxits sense precedents, prosperitat material i el favor de l'autoritat, així com severs episodis de depressió de Reich, dificultats de l'autoritària personalitat del Mestre i un final esfereïdor per a tots dos. Meyerhold, que a poc a poc s'anava allunyant de les produccions revolucionàries, va arribar a ser un enemic per a les autoritats soviètiques, mentre que el seu teatre estava sota l'amenaça de ser tancat. En un rampell de desesperació, Reich va escriure una carta a Stalin, demanant una reunió en persona i sol·licitant que revelés la “veritat sobre la mort de Yesenin i Mayakovsky”. En aquella carta, afirmava que durant molt de temps havia estat discutint amb ell a la seva ment, tractant de demostrar-li la seva equivocació en algunes qüestions artístiques. El líder no podia permetre que algú li parlés així. I encara menys la dona d'un director caigut en desgràcia.
Després de diversos mesos, van tancar el teatre de Meyerhold. “La dama de les camèlies”, on Zinaida Reich va interpretar el paper principal, va ser la darrera obra del famós teatre. “Veus, somriu, soc forta... La vida continua”, van ser les últimes paraules de l'heroïna moribunda de Reich a l'escenari. La nit del 14 al 15 de juliol de 1939, la actriu va ser brutalment apunyalada a l'apartament que compartia amb Meyerhold a Moscou. Però Meyerhold no en sabia res, ja que en aquell moment ja estava a la presó, acusat d'espionatge, sotmès a terribles tortures i interrogatoris. L'1 de febrer de 1940, Vsevolod Meyerhold va ser condemnat a mort pel Tribunal Suprem de l'URSS, i el 2 de febrer la sentència va ser executada.
Parlarem sobre la vida i obra de dues personalitats extraordinàries durant la nostra reunió el 20 de febrer.
La conferència es realitzarà en líneaen rus amb traducció simultània al castellà. Per escoltar la conferència en castellà, cal tenir auriculars i un smartphone amb l'aplicació de Zoom.
Participació gratuïta amb inscripció prèvia.