“La temperatura per emmagatzemar el vi negre és entre 10 i 16 graus. Per al vi blanc, entre 6 i 8 graus. Per mantenir un cadàver en bones condicions, la temperatura ha de ser entre 2 i 6 graus”, així comença el vídeo de presentació de l'òpera de Dmitri Shostakovich “Lady Macbeth de Mtsensk” (“Katerina Ismaylova”), dirigida per Àlex Ollé al Teatre Liceu de Barcelona.
El 25 de setembre a les 12:30 ens complau convidar-vos a una conferència especial dedicada a la famosa òpera “Lady Macbeth de Mtsensk” de Dmitri Shostakovich, que se celebrarà al Cercle del Liceu, una de les societats privades més antigues de Barcelona. Abans de la conferència, podreu gaudir d’una visita i un recorregut privat pel club, un tresor del modernisme català. Després se servirà un dinar al restaurant del Cercle del Liceu.
Òpera de Shostakovich
L'estrena de la nova òpera de Dmitri Shostakovich va tenir lloc el 1934, gairebé simultàniament en dos teatres, a Leningrad i a Moscou. El 22 de gener, “Lady Macbeth de Mtsensk” es va presentar al Maly Operny Teatr (el Petit Teatre d’Òpera), i el 24 de gener al Teatre Musical Estatal de Vladímir Ivánovich Nemiróvich-Dánchenko, per iniciativa del qual l’òpera va ser rebatejada com a “Katerina Ismaylova”. La major part del públic va rebre l’estrena de l’òpera amb entusiasme, tot i que també hi va haver crítiques, relacionades no només amb la "línia amorosa biològica" (com va anomenar delicadament els elements eròtics de l’òpera Serguei Eisenstein), sinó també amb la novetat del llenguatge musical de Shostakovich. No obstant això, les crítiques van quedar eclipsades per l’aprovació general de l’obra.
El 1936, després de la publicació de l'article "Caos en lloc de música" al diari “Pravda” (“La veritat”), l’òpera va ser retirada del repertori.
Vint anys després de l'estrena, el nou director del Maly Operny Teatr, Borís Ivánovich Zagursky, va voler reanudar la posada en escena de “Lady Macbeth de Mtsensk”. No obstant això, la comissió creada específicament per a aquest propòsit no va aprovar l’òpera de Shostakovich per a la seva representació, malgrat les nombroses modificacions en el text i la música que el compositor havia realitzat.
La segona estrena de l’òpera va tenir lloc només el 1962 a Moscou, al Teatre Musical de Konstantin Serguéievich Stanislavski i Vladimir Ivanovich Nemiróvich-Dánchenko.
La idea inicial de Shostakovich era escriure una trilogia d’òperes sobre els destins tràgics de dones russes al llarg dels segles; només va poder escriure-ne una: “Lady Macbeth de Mtsensk”, un "autèntic clàssic del segle XX", un drama fosc i existencial basat en el relat de Nikolái Leskov de 1865.
“Lady Macbeth de Mtsensk” al Gran Teatre del Liceu
En la nova producció d’Àlex Ollé, Katerina, empresonada al seu dormitori, representa l’ideal d’una dona convertida en metàfora d’un futur inassolible, algú que es suposa que dóna vida, però acaba essent font de mort. Una dona sotmesa al sistema patriarcal tradicional i atrapada en una estructura familiar inamovible i una sexualitat femenina reduïda als propòsits procreadors.
Estem parlant, doncs, d’una rebel·lia eròtica com a primer gest en la recerca d’un somni: una llibertat individual davant de la tirania familiar. I per més estrany que sembli, l’assassinat és la seva única sortida. Davant dels nostres ulls es desplega un autèntic thriller al estil de True Detective, Anatomía de una caída, Big Little Lies!
La conferència serà impartida per la directora de la Fundació Cultural “CdR a Barcelona”, Anna Silyunas.
La conferència tindrà lloc al Cercle del Liceu en rus.
Limitat el nombre de participants.
Codi de vestimenta - semi-formal.
Entrada: 120 euros (inclou conferència, recorregut i dinar al Cercle del Liceu)
Per comprar les entrades, si us plau, utilitzeu aquest enllaç