Un dels escriptors contemporanis més enigmàtics, la obra del qual és considerada un dels millors exemples en el gènere del realisme màgic, ha creat en els seus fantàstics best-sellers un món sense regles, on els somnis s'entrellacen amb la realitat. Qui s'amaga darrere la màscara literària de Max Frei i per què les seves novel·les són un excel·lent remei per satisfer la fam de coneixement i curiositat dels seus lectors?
El 4 de juliol a les 18:00 la Fundació Cultural ‘CdR a Barcelona’ i la Universitat Estatal de Sant Petersburgo us conviden a la conferència en línia “Max Frei i els seus bestsellers fantàstics”, dedicada a la descripció d'alguns aspectes de la poètica de la màscara literària i del projecte comercialment exitós creat pels artistes conceptualistes Igor Stepin i Svetlana Martynchik. La conferència serà impartida per Dmitry Baranov, professor del Departament d'Història de la Literatura Russa de la Universitat Estatal de Sant Petersburg.
En l'obra de Max Frei s'expressen clarament trets tant de la literatura de masses com de la literatura intel·lectual més elitista. Com es demostrarà durant la nostra conferència, l'anàlisi dels motius del cicle “Els laberints de Yejo”, publicat a finals del segle XX i principis del XXI, permet descobrir la interrelació entre el sistema d'imatges estable i el nivell argumental.
La concepció posmodernista de la igualtat entre la paraula i la realitat rep una justificació artística perquè, com pot observar un lector atent, qualsevol frase pronunciada a l'atzar pels personatges (especialment aquelles que contenen un trop o una fraseologia) pot materialitzar-se en el món objectiu de l'obra, ja sigui en la mateixa novel·la o en una de les següents.
Un paper especial en el sistema d'aquests casos de materialització el juguen les imatges verbals relacionades amb el tema dels dubtes sobre la naturalesa humana del protagonista, així com amb el tema de la comparació entre el llibre i la vida. Els motius corresponents, que apareixen constantment en totes les novel·les des de la primera, preparen les voltes finals de la trama del cicle, mitjançant les quals es difuminen les fronteres entre la realitat textual i la extratextual.
Sobre el ponent
Dmitry Baranov és un especialista en la literatura russa de la segona meitat del segle XX i en teoria de la literatura. La seva principal àrea d'interès científic inclou l'estudi de les obres de diversos autors, principalment relacionats amb la tradició postmodernista: Sasha Sokolov, Sergei Dovlatov, Viktor Pelevin, Evgeny Grishkovets, entre d'altres. Una direcció particular de les investigacions del nostre ponent és l'estudi de les possibilitats de projectar els mètodes clàssics d'anàlisi literària en el treball amb material no convencional, com el cinema i la literatura de masses.
La conferència es durà a terme com a part de la celebració del 300è aniversari de la primera universitat a Rússia.
La trobada es realitzarà en línia, en rus i amb traducció simultània al castellà.
Participació gratuïta amb inscripció prèvia.