30 de maig
Nabokov i el cinema
Una sèrie de conferències ‘Realitat i mite a la gran pantalla’
30 de maig
Nabokov i el cinema
Una sèrie de conferències ‘Realitat i mite a la gran pantalla’
30 de maig
Horaris:
18.00 – 19.00
Telèfon:
+34 691 15 39 83
Direcció:
Carrer de Josep Anselm Clavé, 31,
08002 Barcelona
INSCRIPCIÓ

Durant l'estada de Vladimir Nabokov a Berlín, el cinema alemany experimentava el seu apogeu. L’escriptor va participar en rodatges cinematogràfics diverses vegades. És molt probable que la famosa novel·la de Nabokov, ‘La cambra fosca’, l’estil de presentació del material de la qual sembla més dramàtic que prosaic, fos escrita amb la mirada posada en una adaptació cinematogràfica.

El 30 de maig a les 18:00 hores la Fundació Cultural ‘CdR a Barcelona’ i la Universitat Estatal de Sant Petersburgo us conviden a la conferència en línia “Nabokov i el cinema”, durant la qual descobrirem per què l'escriptor no va permetre adaptar els seus llibres per a la gran pantalla al seu país natal, i compararem dues brillants adaptacions cinematogràfiques nord-americanes de la seva novel·la 'Lolita'. La conferència serà impartida per Alina Pimenova, estudiant de postgrau i professora al Centre de Programes Educatius Addicionals de la Universitat Estatal de Sant Petersburg (SPbU) en l’àrea de Rus com a Llengua Estrangera (RLE). És autora de diversos articles sobre lingüística, teoria literària i cinematografia. La seva directora de tesi és Lyubov Dmitrievna Bugayeva.

La relació de Vladimir Nabokov amb el cinema era bastant ambivalent. En una entrevista del 1967, l'escriptor va assenyalar que el cinema ‘degrada la novel·la, simplificant-la i distorsionant-la a través de la seva lent torçada’. Tot i això, va acceptar l'oferta de Stanley Kubrick per escriure el guió de 'Lolita', que el 1962 va ser nominat al Premi de l'Acadèmia com a Millor Guió Adaptat.

Tenint una actitud tan contradictòria cap a la indústria, l'escriptor sovint recorria a tècniques cinematogràfiques en la seva obra. Criticava a Serguéi Eisenstein i alhora citava les seves pel·lícules a la novel·la “Dar”. Preferint les comèdies de Buster Keaton i Charlie Chaplin, Nabokov considerava el cinema més aviat com a entreteniment i com un mitjà per contrastar el real i l'artificial en una obra.

Durant la nostra conferència discutirem sobre les tècniques cinematogràfiques que Nabokov va emprar en la seva obra, així com els intents cinematogràfics de reproduir elements de la seva poètica. També parlarem de les raons darrere de l'actitud contradictòria de l'escriptor cap al món del cinema i per què Nabokov rendia homenatge a les tècniques visuals de les pel·lícules mudes dels anys 20.

La conferència es durà a terme com a part de la celebració del 300è aniversari de la primera universitat a Rússia.

La trobada es realitzarà en línia, en rus i amb traducció simultània al castellà.

Participació gratuïta amb inscripció prèvia.

30 de maig
INSCRIPCIÓ